Hur får man ny

Hur får man större räckvidd i sociala medier?

Skriven av Frida
Published 18. 08. 2022


Med tanke på att drygt 90% av Sveriges internetanvändare befinner sig på sociala medier, är det väldigt viktigt att både ha närvaro och samtidigt nå så många som möjligt på de olika plattformarna. Men hur gör man för att få en större räckvidd?

Kanske självklart – men ett bra innehåll är alltid det viktigaste
Att skapa och publicera genomarbetade och bra inlägg är den nästan absolut viktigaste delen för att synas för din tilltänkta målgrupp. Med tanke på att det numera är svårt att nå ut brett utan investering på exempelvis Facebook. Statistiskt sett når du bara ut till några få procent med organiska inlägg (att du alltså inte lägger pengar för att boosta ditt innehåll). Men genom att publicera bra och relevant innehåll kan du påverka din synlighet ändå, genom att få kommentarer, gillningar och att du engagerar dig med din målgrupp.

Varför ska folk följa dig? Ge dem bra anledningar
När det är dags att skapa innehåll; utgå alltid från målgruppen och dess intressen. Det ska kännas relevant, intressant och framför allt autentiskt. Då skapar du en anledning för din målgrupp att både följa och interagera. Blanda ditt innehåll med rörligt, bilder och text, många algoritmer premierar just en blandning av innehållet. Så experimentera och prova dig fram! Försök också att skapa en bra balans, och undvik att vara för säljig. Det genomskådas både snabbt och enkelt.

Behöver du vara med specifik? Prova annonsering
För att säkerställa en högre räckvidd kan bra och genomtänkt innehåll kombineras med annonsering. Annonsering på sociala medier ger en möjlighet att nå en väldigt specifik målgrupp baserat på den data plattformarna samlat in från sina användare. Och här kan du också experimentera och testa både olika innehåll och målgrupper för maximal utdelning.

Möjlighet att använda data? Perfekt, kör!
Har du tillgång till data? Använd det som finns tillgängligt. På många plattformar får du tillgång till analysverktyg som hjälper dig att bena ut vilket engagemang du får och vilken räckvidd du nått. Och även om din annonsering nått en bra konvertering och klick.
Genom att använda data för att kontinuerligt analysera vilket innehåll som fungerar för dina följare, ger det dig rätt förutsättningar för en lyckad marknadsföring på sociala medier.

Här kan du läsa lite mer om organiskt och betald annonsering på sociala medier.
Och du kan alltid kontakta oss för mer vägledning kring hur du kan lyckas på sociala medier.

Kontakta oss.

SKRIVEN AV.