Vad är egentligen skillnaden mellan organiskt och paid?
Skriven av Frida
Published 05. 04. 2022
Det är väl som med de flesta ord, benämningar och annat man snubblar över just nu. Man känner igen orden, men kanske inte helt vad det betyder? And at this point, to afraid to ask. Men vi reder ut det.
Vi tar den enkla förklaringen först: organiskt betyder att det som du lägger upp sprids “av sig själv”, medan paid (som det låter) sprids genom att du betalar för att få det att synas på fler platser.
Men när ska man välja mellan de två? Det finns ju såklart en lång rad hur och varför, men vi tänkte ta fyra exempel:
1. Räckvidd
Väljer du den organiska vägen så syns vanligtvis dina inlägg bara för de som följer dig, men kan däremot få en liten spridning med hjälp av exempelvis mycket interaktion. Men om du väljer paid så kan du även bestämma vilka mer som kan se ditt innehåll (utöver de som redan följer er, alltså).
2. Resultat
Organiska resultaten påverkas helt och hållet av ditt eget och dina följares engagemang, när och hur mycket du postar och interagerar med dina följare. Med paid påverkas inte resultatet nämnvärt av ditt och dina följares engagemang, utan levererar efter dina önskemål om räckvidd, målgrupp etc.
3. Placering
Med organiska placeringar har du tillgång till det som just det mediet kan erbjuda ett vanligt konto, som exempelvis Instagram feed, stories, explore och reels. Väljer du däremot paid, öppnas ett väldigt mycket större fönster upp, där du förutom tidigare nämnda möjligheter, kan använda dig av både Instagram och Facebooks alla delar, som exempelvis in-video stream, articles och mycket mer. Allt baserat på var du vill placera ditt content.
4. CTA
Organiska CTA:s baseras endast på det du skriver i din caption, vilket gör det relativt begränsat. Med paid kan du välja en rad olika möjligheter i exempelvis Facebook Ads Manager, som kan hjälpa dig att driva trafik, öka sälj och få in mycket mer leads.
Nu har vi bara skrapat lite på ytan i skillnaden mellan organiskt och paid. Och det finns såklart en hel del mer att både berätta och göra.
Undrar du mer, eller själv vill komma igång, är det bara att kontakta oss så hjälper vi dig.