Paid social.

När man drar igång med annonsering är det viktigt att formulera syftet. Vill du skapa engagemang, varumärkeskännedom eller driva försäljning med hjälp av t.ex. Instagram eller TikTok? Under kampanjens gång följer vi resultaten och optimerar i realtid, och fångar upp insights till kommande kampanjer.

Hur går det till?

  • Vi anpassar budskap och format genom att kombinera förståelse av din målgrupp med kunskap om hur den valda kanalen fungerar.
  • Vi utför löpande analys och optimering vid behov. Med olika verktyg och gedigen kunskap optimerar vi din kampanj för att nå potentiella kunder och generera bästa möjliga resultat.
  • Avslutningsvis mäter vi och utvärderar resultatet. Genom att identifiera relevanta mätpunkter och aktivt följa upp kan vi se hur väl kampanjen möter syftet och ta med oss do's and dont's till framtida kampanjer.

Vill ni ha hjälp med att komma igång med er annonsering?

Kontakta oss

Vanliga frågor.

Genom att skapa företagssidor där du publicerar innehåll som bygger varumärke och ger existerande och potentiella kunder en anledning att följa dig. Sen lägger du upp innehåll som skapar intresse och engagemang för din produkt eller tjänst – direkt, snabbt och effektivt. Sociala medier kan även användas för betald annonsering som når ut till fler.

Det korta svaret: för att nå ut till fler. Med de olika sociala plattformarnas funktioner är det enklare än någonsin att dela innehåll, synas och skapa relationer som genererar tillväxt.

Ja. Absolut. Det är ett effektivt sätt att nå många och kvalitativa personer som är intressanta för din produkt eller tjänst. Du kan enkelt styra över vilken målgrupp du vill ska se dina annonser, och sedan få resultat snabbt som du sedan kan – beroende på utfall – ändra eller rikta om. Allt fler väljer att satsa på sociala medier, vilket ofta resulterar i den viktigaste delen i marknadsplanen.

Genom att styra annonseringen via Facebooks Ads Manager, kan du välja exakt vilka som ser dina inlägg på Instagram. Genom så kallad re-targeting kan du nå användare på Instagram som besökt din webbplats eller visat tidigare intresse.

Som helt ”vanliga” inlägg, men är markerade med ”Sponsrad” och har en cta-knapp för köp eller läs mer. Du kan även köpa annonsplatser i Instagram Stories där hela skärmen täcks av din bild och budskap.

Instagram är ett utmärkt ställe att annonsera för många sorters företag och till många olika målgrupper, i synnerhet för dig med ett B2C-företag.

Med över 800 miljoner användare i 157 länder var TikTok den näst mest nedladdade appen under 2019-2020, och är större än både Snapchat och LinkedIn. Dessutom skapar TikTok mest engagemang av sina användare än någon annan social medieplattform, där 90% av användarna använder appen flera gånger varje dag.

TikTok utmanade alla sociala medier när de kunde erbjuda användare ett avancerat videoredigeringsverktyg direkt i mobilen, där styrkan ligger i korta och snabba videos. TikTok själva beskriver sina användare som Creators not Adopters. För företag finns en stor möjlighet att nå ut på TikTok - MEN - man måste verkligen förstå video och hur man kan nyttja plattformen till max. Du som företag kan välja att själva vara aktiva med ett konto på TikTok eller bara annonsera. Men det viktiga är att din tilltänkta målgrupp finns på plattformen.

“Don´t make ads, make TikToks”, säger de själva. Vilket innebär att företag som annonserar på plattformen måste tänka annorlunda. I dagsläget finns ett begränsat antal format att annonsera i på nordisk nivå, och det är Top View och In feed video. Likt andra plattformar har TikTok delat upp annonserna efter vilket resultat du vill nå, i Norden kan du just nu välja mellan Medvetenhet, Övervägande och Interaktion. Dessa tre mål ligger högst upp i säljtratten och bygger varumärke och till viss del även relationer. Än så länge är TikTok i Norden relativt smala i sitt annonsutbud, så det kan vara bra att gå in med en rimlig förväntan inför kampanjen. Att i första hand bygga varumärke i en specifik målgrupp eller kring ett intresse.

KONTAKT.

Frida Törner

Frida Törner

Growth Marketing Manager
frida@cleobyeternity.se