Ftg blogg start

En företagsblogg. Är det viktigt?

Skriven av Frida
Published 24. 11. 2022


Det korta svaret: JA! Att ha en blogg är ett mycket bra verktyg för att marknadsföra ditt företag. Har man en blogg får man i genomsnitt fler leads per månad jämfört med de som inte har en. Dessutom ger bloggen en möjlighet att visa fler sidor av ditt företag, exempelvis lite mer personligt eller visa på en bredare kunskap inom ett visst ämne, och att regelbundet blogga med relevant innehåll breddar dessutom din målgrupp och visar på expertis.

Bloggen boostar SEO
En aktiv och informativ blogg är ett mycket bra verktyg för potentiella kunder att hitta ditt företag och dina tjänster. En blogg är en bra stöttning för dina SEO-mål genom att skriva inlägg som rankar din webbplats för vissa nyckelord och fraser. (Se också till att ha en bra planering kring när och vad ni ska publicera.)

Bygger relationer med din målgrupp
Med en blogg får du möjlighet att visa på kunskap och expertis som kanske inte får samma plats som på din hemsida. Du kan presentera dina medarbetare, berätta om vad ni håller på med just nu, eller vad ert varumärke står för. Att skapa goda relationer med målgruppen är viktigt för alla företag. En blogg är en stark employer branding-kanal för att presentera ert företag för att attrahera nya medarbetare.

Skapar innehåll till dina sociala kanaler
Ibland kan det stå lite still. Och man kommer inte på vad man ska publicera i sina sociala kanaler. Det är ingen ensam om. Då kan dina blogginlägg kanske hjälpa till? Varje inlägg kan enkelt leva igen, och vips har du en innehållsidé för företagets övriga kanaler. Du kan också länka innehållet och driva trafik direkt till din webbplats. Skriv dina blogginlägg med olika målgrupper i åtanke, så kommer du inte behöva uppfinna hjulet varje gång det är dags att hitta relevant innehåll till dina följare igen.

Genererar leads

Slutligen, den viktigaste anledningen till varför man ska blogga, särskilt för en mindre verksamhet är att det faktiskt genererar leads. Du kanske tycker det är lite onödigt att ha en blogg? Men tänk inte så, tänk istället på att du kan skapa uppmärksamhet kring ditt varumärke eller det du kan erbjuda dina kunder. Lägg helst till en CTA, genom exempelvis en knapp som uppmanar till att ta kontakt, läsa mer eller kanske signa upp sig för ett nyhetsbrev. Om en läsare tycker att innehållet är intressant och att det kanske också hjälpte till att lösa ett problem – då kan det vara troligt att läsaren vill veta mer om ditt företag. Att blogga kan vara svårt till en början. Men med tiden får du rutin, och det blir en naturlig del i er strategi.

Vill du veta mer om vad en blogg eller en bra SEO-strategi kan göra för dig? Hör av dig så berättar vi.

Kontakta oss.

Ps. Här hittar du vårt inlägg om hur SEO fungerar.

SKRIVEN AV.