Vad är sökordsoptimering?
Skriven av Frida
Published 21. 04. 2022
Sökmotoroptimering, SEO (search engine optimization), handlar om att förbättra en webbplats synlighet på exempelvis Google. Vilka webbplatser som visas högst upp i sökmotorerna bestäms av algoritmer, och genom att optimera webbplatsen baserat på sökmotorns rankningsfaktorer kan man därmed öka chansen att webbplatsen rankar högt i sökresultatet.
Och varför ska du använda det?
Sökmotoroptimering gjort på rätt sätt leder till att man syns högt upp i sökmotorerna på relevanta sökningar. Det leder till att man får in trafik på hemsidan som sedan kan konvertera till leads för att sedan förhoppningsvis bli kunder. Kort och gott handlar det om att om att öka kvaliteten och kvantiteten som kommer in på webbplatsen.
Att arbeta med SEO är en viktig grundpelare i att driva trafik – vill du vara konkurrenskraftig måste du aktivt arbeta med sökmotoroptimering, analysera och följa trenderna samt skaffa dig en insikt i vad som dina kunder och intressanta leads söker på. Arbetar du inte med sökmotoroptimering kommer du synas sämre och konkurrenterna springer om dig, i slutändan tappar du både varumärkeskännedom och trafik till webbplatsen.
Planera din sökmotoroptimering
Innan du börjar sökmotoroptimera din hemsida måste du planera och lägga upp en strategi, och har då något att utgå från när du optimerar. Analysera konkurrensen som finns, du konkurrerar med hela Sverige – och konkurrensen kommer att vara stenhård. För att lyckas bra i sökmotorerna måste du därför nischa dig. Fundera över vilka ord du vill synas på. Vad söker dina kunder på? Tänk dig in i kundernas situation, därefter kan du nischa dig ytterligare genom att satsa på sökord som har att göra med de specifika tjänster du erbjuder.
Gör ditt innehåll interagerande och intressant
Ge besökaren värde och anledning att återkomma. Framgången sitter i att förstå vem din kund är och vad de tycker är intressant och vill engagera sig i.
Innehåll är aldrig ett mål i sig, utan ett medel för att nå affärsnytta. Därför är det viktigt att ni analyserar era kunder, vilka önskemål och behov de har för att därefter producera ett engagerande innehåll som får de att tänka och reflektera. Genom detta kan du attrahera en lojal följarskara med återkommande kunder, locka till dig nya och skapa engagemang kring ditt varumärke.
Använd dina viktigaste sökord och fraser i rubriker och tänk efter på vad din tilltänkta målgrupp söker på. Titlar och beskrivningar använder du för att visa för sökmotorerna vad just den sidan handlar om – detta kan du oftast enkelt ställa in i din hemsidas publiceringsverktyg eller kod.
Ha tålamod
SEO-arbete ger sällan resultat direkt, det kan ta månader eller oftast ännu längre innan ni ser förändring i resultaten. Är din hemsida alldeles ny blir detta ännu mer påtagligt då Google litar mer på hemsidor som funnits längre. Ha is i magen, tålamod är en viktig egenskap om du vill nå resultat.
Vill du lära dig mer om SEO och vad det kan göra för dig och ditt varumärke? Kontakta oss så hjälper vi dig.