Vad är influencer marketing – och hur fungerar det?
Skriven av Frida
Published 08. 04. 2022
Influencer marketing är en av världens snabbast växande och mest framgångsrika marknadsföringsmetoder. Det är också en global mångmiljardindustri som har visat sig vara en stor bidragande orsak till att företag och varumärken kan växa och etablera sig betydligt snabbare än vad som var möjligt för bara några år sedan.
Metodiken bakom influencer marketing grundar sig i människans beteende att föredra rekommendationer från likasinnade personer framför de som vi får via traditionell reklam. Som en slags digital word-of-mouth på sociala medier, skulle man kunna kalla det.
På en grundläggande nivå går det att beskriva influencer marketing som “marknadsföring på sociala medier via inflytelserika personer”, lex influencers. Tack vare dessa personers förmåga att bygga starka band till sina följare har de flesta en enorm påverkanskraft, vilket gör detta till ett gyllene sammanhang för ditt varumärke att få synas i.
Genom att samarbeta med trovärdiga personer som din målgrupp aktivt följer och lyssnar till, kan du på ett effektivt och pricksäkert sätt nå ut med ditt budskap till rätt personer. Influencer marketing som kanal används idag i flera olika syften; såsom att stärka varumärkeskännedomen eller driva försäljning. Det kan också handla om att ta sig ut på nya marknader eller nå fram till nya målgrupper. Ytterligare ett viktigt användningsområde är att få högkvalitativt content skapat av influencern själv, för din specifika målgrupp och för sociala medier.
Influencer marketing-samarbeten kan äga rum på de flesta sociala plattformar, exempelvis på Instagram, YouTube, TikTok eller poddar. Oavsett kanal är det viktigt att jobba långsiktigt för att bygga upp trovärdighet hos målgruppen. På samma sätt som vi sällan minns en annons som vi har sett flasha förbi i digitala kanaler, kommer vi heller inte minnas ett varumärke om vi bara ser det en enda gång hos en influencer. Data visar att 48% av konsumenterna tycker att det är mer autentiskt att se en produkt eller tjänst hos en influencer än andra mer traditionella medier.
Och vad säger siffrorna?
61 % av konsumenterna är mer benägna att följa nano- och mikroinfluencers jämfört med makro- och mega-influencers.
63 % av konsumenterna tycker att nano- och mikro-influencers är mer pålitliga jämfört med makro- och mega-influencers.
76 % av B2C- och D2C-varumärken planerar att öka sin budget för influncer-marketing under de kommande tre åren.
44 % av konsumenterna känner sig mer positiva till ett varumärke som använder influencers i sin marknadsföringsstrategi.
60 % av konsumenterna har köpt något som rekommenderas av en influencer minst en gång.
85 % av marknadsförare säger att deras främsta mål med influencer marketing är att öka varumärkesmedvetenheten.
48 % av konsumenterna tycker att det är mer autentisk än andra marknadsföringsmetoder.
Är du också nyfiken på att använda influencer marketing för ditt företag eller varumärke? Då är det bara att kontakta oss så sätter vi igång.