Utmaningar och möjligheter med data och insikter 2022
Skriven av Lucas
Published 08. 03. 2022
GDPR har funnits med oss ett tag redan men det är först nu som många verkligen börjar dra öronen åt sig och inse allvaret om man inte har kontroll över sina data.
I Österrike har man nu förbjudit användningen av Google Analytics då man menar att det bryter mot GDPR eftersom data skickas från EU och landar i Googles servrar på andra sidan atlanten. Man kan inte garantera ett säkert skydd av informationen från USA:s underrättelsetjänster menar Österrikes datainspektion.
För att inte riskera att falla under samma dom är det nu viktigare än någonsin att företag har kontroll över sina datakällor. Se till att skala bort allt som skulle kunna klassas som personlig identifierbar information innan man skickar vidare informationen till verktyg så som Google Analytics.
Med allt mera data som samlas in kommer såklart även mer möjligheter. Mitt tips till företag som vill försäkra sig att man färdas i rätt riktning är att testa allt som testas går. Allt som genererar data och som har ett mål att uppfylla något bör testas.
Oavsett om det är ny design på din sajt, målgrupper i marknadsföringen eller kreativt material i annonser så måste vi testa saker mot varandra för att verkligen veta om det blir till det bättre. Den spelare som lär sig mest under kortast tid kommer stå som vinnare mot sina konkurrenter.
Så ta kontrollen över den information ditt företag sparar ner och använd den för att på ett data-drivet sätt ta företaget i rätt riktning!
Vill du veta ännu mer? Och kanske få hjälp med din data och få fler insikter?
Hör av dig – så hjälper vi dig.