Hur era sociala medier speglar ert varumärke
Skriven av Frida
Published 13. 04. 2022
Ert företags sociala medier är en stor del i hur era kunder uppfattar ditt företag. Genom att ha stenkoll på er målgrupp och grafiska profil kan man lätt skapa ett snyggt sammanhängande flöde, som består av inlägg som dina följare har nytta av. Sociala medier har blivit allt större och viktigare för företag idag att ha, därför är det viktigt att ni vet hur ni ska använda dem för att nå ut till så många som möjligt på bästa sätt.
Håller era bilder samma standard?
Behöver man verkligen professionella bilder som man ska att lägga upp på företagets sociala medier? Både ja och nej. Det beror helt på vad du vill visa dina följare och kunder.
Det som är viktigt är att era bilder är av god kvalitet. Då företagets engagemang speglas i bilderna ni lägger upp. Men det är också viktigt att dina bilder är enhetliga både i redigering och i bildspråk. Om alla era bilder är tagna professionellt och minimalt redigerade, och ni helt plötsligt lägger upp bilder tagna med mobilen som är väldigt redigerade, kommer era följare inte känna igen ert företag och det kommer sticka ut i flödet. Därför är det viktigt att alla bilder håller samma standard - oavsett om de är tagna med mobil- eller systemkameran.
Vilka färger och typsnitt använder sig ditt företag av? Är det samma som i flödet på Instagram?
Följer ert företag sin grafiska profil?
Att ha en enhetlig grafisk profil för företaget som används kontinuerligt över alla plattformar är något som är viktigt för att skapa en professionell känsla. När eventuella kunder går in på er Instagram och ser ett stökigt flöde som inte alls stämmer in på hur ert varumärke egentligen är, kan de bli avskräckta och istället gå till en av era konkurrenter. Därför är det viktigt att tänka på att de inlägg du lägger upp ska passa ihop och bilda ett flöde som är trevligt att titta på samtidigt som det visar upp ert varumärke på ett bra sätt.
Lägger ni upp värdefulla inlägg för era följare?
Vad är det för innehåll ni lägger upp? Är det något som era följare har nytta av?
Genom att lägga upp kvalitativt material så blir ni mer intressanta, och kan öka er mängd följare, samtidigt som ni stärker ert varumärke och skapar förtroende. Om ni säljer produkter, varva produktbilder med informerande inlägg. För att era följare ska få ut så mycket som möjligt av ert konto så bör du lägga upp varierande inlägg. En bra regel är 80/20 regeln. 80% av alla inlägg bör vara informerande, underhållande och till för att hjälpa dina kunder, medan resterande 20% är reklam för företaget.
Språket kan vara en av de viktigaste delarna när ni vill få ut ert varumärke på sociala medier. Hur pratar ni till era kunder? Adresserar ni dem med du/ni/er? Är ni skämtsamma eller allvarliga?
HUR pratar ni med era kunder?
För att kunna använda rätt tonalitet är det viktigt att veta sin målgrupp. Beroende på vem er målgrupp är så påverkar det språket ni bör använda på era sociala medier. Om en målgrupp är vana vid emojis och en viss typ av uttryck kopplat till det, är det viktigt att anpassa sig efter det. Och tvärtom; när det gäller en målgrupp som inte är vana med emojis, men kanske mer mottagliga för humor är det den vägen ni ska gå. Detta eftersom olika målgrupper har växt upp med olika idéer om vad professionellt språk är. Det kan även skilja sig åt inom vissa yrken.
Har du och ditt företag koll på allt – eller behöver ni hjälp? Tveka inte att höra av dig.