CPC? CPM? PPC? PPM? Vad betyder det – och vad är skillnaden?
Skriven av Frida
Published 01. 02. 2023
För en internetmarknadsförare är skillnaden mellan CPC och CPM avgörande att förstå. Begreppen PPC och PPM som betyder nästan samma sak är också viktiga att begripa. Här går vi igenom vad de olika begreppen egentligen betyder för dig som jobbar med SEM (Search Engine Marketing).
Att köpa annonser online – CPC eller CPM?
När du vill köpa annonsutrymme i en digital kanal, till exempel i Googles sökresultat genom Adwords, eller direkt på en stor webbplats som till exempel Aftonbladet.se, får du generellt sett välja mellan att betala i CPC eller CPM.
CPC står för Cost Per Click, och betyder att priset anges i en viss kostnad per klick på din annons. Om du har en annons som visas för 20 000 människor, men bara en enda av dem faktiskt klickar på annonsen, så betalar du bara för just det klicket. Denna modell kan vara bra att välja om du vill få mycket exponering av din annons men inte nödvändigtvis är ute efter klick. Är klicken viktiga för dig blir ditt CPC-pris väldigt viktigt att analysera och ställa emot värdet som varje klick ger dig. Den som vill annonsera genom Adwords betalar enligt CPC, alltså blir priset för din annons baserat på hur många som faktiskt klickar på den.
CPM står för Cost Per Mille och innebär att priset för en annons anges per tusen visningar av annonsen (”mille” betyder tusen). Så om din annons visas 20 000 gånger och ditt CPM-pris är 8 kr så blir det totala priset 160 kr (eftersom 8 x 20 = 160). CPM är den vanligaste modellen för annonser som går ut på att få stor räckvidd men inte nödvändigtvis behöver vara klickoptimerade.
Och PPC och PPM då?
PPC är egentligen samma sak som CPC, men står istället för Pay Per Click. Det är egentligen bara en fråga om vem avsändaren är. Den som säljer annonsutrymme anger ett pris som kan vara CPC (kostnad per klick), medan PPC blir termen du som köpare användare (vad du betalar per klick). Men de är alltså egentligen bara två varianter på samma tema.
PPM fungerar på samma sätt, och står för Pay Per Mille. Du som betalar tänker i PPM och den som säljer annonsytan till dig tänker i CPM.
Skillnaden mellan CPC och CPM – den korta förklaringen
CPC (och PPC) innebär att du betalat per klick. Denna variant är bra för dig som vill veta exakt vad varje klick kostar, och ställer det emot nyttan det ger dig.
CPM (och PPM) innebär att du betalar per tusen visningar, och denna variant är bra när du vill nå ett visst antal människor med din annons, och kunna uppskatta den totala kostnaden.
Har du fler frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av dig så hjälper vi dig.
Kontakta oss.