8 steg front

8 steg för att bli bättre i sociala medier

Skriven av Frida
Published 15. 12. 2022


Här är 8 steg som hjälper dig att skapa, eller förbättra din strategi i sociala medier. Har du redan en strategi? Då kanske det är dags att ta fram och gå igenom den så att ni har koll på läget. Men här kommer lite handfasta steg att gå efter:

1 – Sätt ett övergripande mål
Det absolut viktigaste är att sätta ett övergripande mål med närvaron i sociala medier. Utan mål vet du inte när eller hur du lyckats, eller när du behöver justera något. Beroende på vad du vill uppnå med närvaron ser målen såklart också olika ut. Men sätt ett mätbart mål som är rimligt att nå, och då kommer du snabbt märka skillnad.

Mät rätt saker
Det absolut lättaste att mäta är interaktioner, men hur mäter du värdet av antal följare, kommentarer och delningar? Givetvis måste du ha följare, annars har du ingen att prata med. Och utan engagemang får du ingen räckvidd. Engagemang är otroligt viktigt och prioriteras av i princip alla sociala medier. Alltså: utan engagemang kämpar du emot algoritmerna vilket gör att det svårare att nå dina följare. Vill du lyckas med marknadsföring i sociala medier behöver du mäta rätt saker.
Troligtvis är det så att du mäter olika saker på respektive plattform där du finns, som exempelvis:

  • Konverteringar
  • Varumärkeskännedom
  • Leads
  • Interaktioner

Exempel:
Om du vill bygga upp varumärket kan målet vara kännedom och en mätpunkt kan vara interaktioner, dvs följare, delningar och kommentarer.

Om du vill arbeta med leads och leadsgenerering kan du titta på antal konverteringar och en mätpunkt kan då vara trafik till hemsidan eller nya prenumeranter.

2 – Vem eller vilka är din målgrupp?
Ju mer du vet om din målgrupp desto lättare blir det. Skapa en persona för din idealkund och har du flera målgrupper behöver du skapa flera personas.

Utgå från fakta
Tror du att en viss ålderskategori hänger på Facebook och en annan på LinkedIn? Troligtvis, men du kan sluta gissa. Alla sociala medier har demografi över sina användare – utgå från den. Ett tips är att kolla in den årliga rapporten från svenskarna och Internet. Alla sociala medier uppger också statistik och demografi över de personer som följer din sida. Det kan såklart variera vilken information du får tillgång till, men du får ändå en uppskattning över vilka som följer din sida.

3 – Vem eller vilka är dina konkurrenter?
Att hålla koll på sina konkurrenter är alltid viktigt. Genom att studera deras närvaro i sociala medier ser du vad som fungerar för målgruppen, och kanske får lite egen inspiration på en gång. Gå igenom deras närvaro, hur ser det ut? Vilken typ av inlägg får de interaktioner på? Vad gör de som inte du gör och vice versa.

4 – Hur har det gått?
Att stanna upp och kolla igenom närvaron ger mycket information. Vanligtvis lägger många av oss tid på att plocka fram nytt innehåll, kanske till och med utan sökordsanalys. Genom att kolla hur det går för dina inlägg i respektive plattform ser du enkelt vad som fungerar – och vad som inte fungerar.

Håll lite extra koll på:

  • Vem följer och interagerar med dig?
  • Hur ser din närvaro ut jämfört med dina konkurrenter?
  • På vilka sociala medier finns din målgrupp?

Det här bör ge dig en tydlig bild över vilket syfte respektive plattform har. Du kanske har anledning att ställa dig frågan om plattformen fyller något syfte? Kanske du också ska ställa dig frågan, fyller den här plattformen något syfte? Alltså: finns det en nytta för dig att finnas där?

5 – Gå igenom och förbättra dina sociala medier
När du har mer fakta behöver du sätta upp en strategi för respektive plattform du har en närvaro i. Ska du vara kvar i alla eller ska du stänga något konto? Gå igenom alla konton och optimera innehållet. Vad står det egentligen om er? Och är det en rimlig kanal?

Vad vill du ha ut av varje plattform?
Skriv ner och gå igenom vad du vill använda respektive sociala medier till. Vad får du för svar?

Exempel:
Vi ska använda Facebook för att annonsera mot vår huvudmålgrupp med målet att öka försäljningen.
Twitter ska vi främst använda för kundsupport.
På LinkedIn ska vi främst bygga kännedom om varumärket och arbetsgivarvarumärket för att få fler ansökningar till våra lediga tjänster.

6 – Var aktiv
När du har dina sociala medier igång gäller det att vara aktiv. Att starta konto är ganska enkelt. Det svåra brukar vara att underhålla med relevant innehåll och posta återkommande inlägg. Och inte posta för att du ska – utan med något som är läsvärt för dina följare.
Du kan hitta inspiration hos andra företag, tänk bara på att det som fungerar för ett företag kanske inte fungerar för dig. Du behöver hitta och sätta din tonalitet och använda bilder och rörligt material som stämmer överens med ditt varumärke.

7 – Skapa en contentkalender för dina sociala medier

Genom att planera vilka inlägg du ska publicera får du bättre kontroll över dina aktiviteter. Du kan exempelvis använda ett Google doc för att skapa en överblick kring var, hur och när du ska publicera. Skriv gärna ner format, lägg in eventuellt bild- eller rörligt innehåll och på vilken plattform. När du skapar kalendern bör du fundera på två saker. För det första, hur mycket tid har du för att skapa allt innehåll som du behöver. För det andra, vilket format ska du använda för att återknyta till målet med närvaron?

80/20-regeln – 80% av allt man postar ska vara av värde för de som följer er i sociala medier och max 20% om varumärke och tjänster. Du kan också använda 80/10/10 där 10% är reklam, 10% länkar och 80% är varumärkesbyggande.

8 – Mät & följ upp
En strategi är otroligt viktigt för framgång i sociala medier. Även om du tagit fram en strategi, kom ihåg att du måste mäta och följa upp. Och inte bara det, du behöver även hålla koll på nyheter i respektive plattform.
Du har statistik i respektive sociala medier men du kan också använda externa verktyg. Vill du ytterligare spåra dina aktiviteter så rekommenderas att UTM-tagga dina inlägg, så får du en mer exakt mätning på var dina besökare kommer från. Google har ett gratis verktyg för UTM-taggning det gör att du lättare kan mäta trafiken i Google Analytics.

Vill du veta mer om hur du ska använda dina sociala medier? Kontakta oss så hjälper vi dig!
Kontakta oss

SKRIVEN AV.