6 trender i sociala medier 2022
Skriven av Niklas
Published 02. 06. 2022
Nu är vi en bit in i 2022, men vilka trender är viktiga att ha koll på? Det finns såklart väldigt mycket att ta upp och titta lite extra på. Vi har kollat på sex stycken trender som vi anser sticker ut lite från mängden.
1. Definierade målgrupper
Det kanske låter självklart, men det är än mer sant under 2022. Med tanke på att sociala medier får mer definierade målgrupper utifrån deras kanalval, och vad det vill få ut av sitt användande. Är det exempelvis en humoristisk video? Då är det TikTok som gäller, medan om man vill gå på djupet och läsa mer är det LinkedIn som är kanalen och för konkreta tips och tricks är det en karusellpost på Instagram som ligger bäst till. Möjligheterna med definierade målgrupper är att du får en tydlighet i ditt content och kan skapa en strategi för respektive kanal, där du kan bredda ditt varumärke mot en större publik. Men var noga med att lära dig hur alla kanaler fungerar, lägg ner tid och du kommer att se vilken effekt det ger.
2. Gammalt blir som nytt
Lite motsägelsefullt kanske, men nu kan det gamla bli det nya! Där gamla strategier kan bli lyckade igen. Tidigare har vi lutat oss mot att samla data från vår målgrupp för att skapa budskap, som senare ledde till konvertering. Men med tanke på nya operativsystem (exempelvis iOS 14 och framåt) och cookie-dödare behöver vi jobba mer som vi gjorde innan, då vi inte hade tillgång till data. Nu behöver vi experimentera med vad som funkar och inte, och fokusera på interaktion PÅ plattformen snarare än utanför. Vi föreslår att ni lägger både mer pengar och tid på att testa nya idéer och omvärdera gamla strategier.
En bra metod för att nå effekt på både organiskt och köpt innehåll. Men kom ihåg att behålla användarna PÅ plattformen.
3. TikTok!
Under 2021 var det knappast någon som missade att TikTok fullständigt tog över. Även fast målgruppen var relativt ung, tog sig TikTok långt utanför sin egen bubbla. Vi har kunnat se spår av TikTok på nästan alla sociala medie-plattformar, och de har dessutom påverkat hela musikindustrin. Men hur kommer det se ut kommande tid? Med tanke på den takt som TikTok tar fram annonsmöjligheter kommer många företag att hoppa på tåget, och med en lång rad nya shoppingfunktioner får Instagram se upp. I synnerhet när det kommer till Reels har Instagram mycket att ta ikapp mot TikTok. Meta kommer behöva utveckla sina tjänster och produkter under 2022 för att inte halka efter. Men en sak att tänka lite extra på – publiken på TikTok är svårflörtad, så se till att ditt content ligger rätt i tiden och med rätt ton.
4. Fram med kreatörerna
När datadrivet var king, fick inte kreatörerna det utrymme de behövde, vilket betydde en begränsad kreativitet till förmån för data och analys. Men nu, när datan inte längre är lika öppen, behövs mer kreativa inlägg än någonsin för att nå ut och skapa effekt. Både för organiskt och köpt annonsering. Så vi kan inte längre förlita oss på redan uppvärmda målgrupper som är redo för konvertering, det kommer att krävas en större insats på bättre produktioner helt anpassade för sociala medier. Så lägg en lite större del av din budget och satsa på mer kreativitet i de sociala kanalerna under 2022.
5. Ut med sponsrat. In med strategi.
Skulle det vara så att du fortfarande enbart jobbat med sponsrade inlägg kommer du bli omkörd av dina konkurrenter under 2022. För att nå resultat och driva den digitala affären framåt krävs en mer genomarbetad strategi.
När, var och hur ska du bygga varumärke? Ska du driva trafik till hemsidan eller fokusera på direktupplevelse? Vad funkar bäst: bild, rörligt eller shoppingannonser? Alla dessa frågetecken behöver rätas ut med en stark och tydlig strategi och taktik för att lyckas driva in affärer på sociala medier.
6. Social shopping
De senaste åren har vi väntat på Instagrams nya lösning för snabbshopping, där du kan betala och handla direkt i plattformen. Om Instagram inte lanserar den i Sverige (finns just nu i USA) under 2022 kommer de bli omsprungna av exempelvis TikTok som – likt alla andra områden - storsatsar på detta. Då vår möjlighet att följa konverteringar över kanalgränserna begränsats behöver vi ha snabbare vägar för att genomföra köp. Kommer detta att lyckats under 2022 kommer vi se en markant ökning av social shopping.
Nu har vi bara skrapat lite på ytan bland några av de starkaste trenderna vi kunnat se.
Är du intresserad av att gå lite mer på djupet och se vad vi kan göra för dig och ditt företag? Kontakta oss så hjälper vi dig.