5 steg för en lyckad digital kampanj

5 steg för en lyckad digital kampanj

Skriven av Frida
Published 23. 03. 2023


Digitala kampanjer i alla dess former är ett kostnadseffektivt sätt att nå ut till din målgrupp. Med vad är det egentligen som behövs för en lyckad digital kampanj? Hur sticker man ut? Och vad är det som krävs för att få ett så bra resultat som möjligt?

Steg 1 – Förberedelser

För att er digitala kampanj ska sticka ut i bruset och generera ett så bra resultat som möjligt krävs det att ni är väl förberedda. Och för att ni ska kunna öka kampanjens träffsäkerhet anser vi att ni väl bör kunna besvara dessa tre följande frågor:


1. Vem ska er kampanj nå?

För att er digitala kampanj ska bli så lyckad som möjligt krävs det att ni identifierar de personer som dels redan använder era tjänster eller produkter, men också de som ni vill nå med er kampanj. När ni identifierat vilken målgrupp den digitala kampanjen ska nå är det också viktigt att ni skapar ett innehåll som blir rätt mot målgruppen.


2. Vilka mål och syften har ni för kampanjen?

Innan ni sätter igång med behöver ni ett tydligt kampanjmål. För att ni ska kunna analysera hur er digitala kampanj har gått är det av största vikt att ha ett mål att mäta mot, utan ett tydligt mål vet ni inte heller vad ni ska analysera och kan inte heller se om ni uppnår de eller inte. Här finns det flertalet verktyg att välja mellan som kan hjälpa er att mäta resultatet: Google Analytics, Google Ads och Facebook Business Manager har flera verktyg som samlar data och är en bra start.


3. Hur ska er kampanj genomföras?

Genom att ni sätter ett konkret kampanjmål kommer ni också få enklare att lägga upp en digital strategi som innehåller kampanjen och de planerade aktiviteterna. Strategin bör presentera en eller flera tydliga personas som ni vill nå, vilka kanaler ni ska använda er av och hur ni ska utvärdera era resultat. Hur, vad och när innehållet skall skapas, publiceras och analyseras är grundstenarna.

5 steg för en lyckad kampanj


Steg 2 – Skapa relevant innehåll

Oavsett vilken form du väljer att använda dig av i ditt innehåll, är det viktigt att du ser till att rätt budskap förmedlas och att ni kommunicerar på samma sätt överallt. Detta för att minimera förvirring hos era mottagare, som i värsta fall leder till att de missar syftet med kampanjen. I framställningen av ert innehåll är det viktigt att ni analyserar och ser till vilka förväntningar som finns hos era kunder. Använd den kunskapen ni får in av att analysera er målgrupp för att nå rätt även emotionellt med er kampanj.


Steg 3 – Mobilanpassa

Idag prioriteras inte bara mobilen först utav Google, utan även av oss själva då det är den enhet som levererar störst tillgänglighet för oss. Mobilanpassar du inte din digitala kampanj finns det en stor risk att du tappar besökare och upplevelsen blir inte densamma. Det är alltså av största vikt att allt fungerar och är anpassat till flera olika enheter för att inte tappa kunder på vägen. Minimera krångel, extra tid och osmidighet - lägg den extra tiden på att allt fungerar längst hela köpresan.


Steg 4 – A/B-testa

A/B-tester fungerar på det sättet att ni prövar flera olika versioner av er kampanj och ställer resultaten mot varandra. Detta gör ni för att ta reda på vilket innehåll som faktiskt genererar bäst resultat. Det innebär kort och gott att ni gör dessa tester för att se vilken av versionerna som konverterar bäst och som ni i slutändan ska använda er av. Genom att testa, utvärdera och optimera kommer ni se en stor skillnad i både intäkter och kunder – och ni får en lyckad kampanj.


Steg 5 – Analysera resultatet

Följ upp er kampanj genomgående för att få en tydlig överblick över prestationen. Når ni rätt personer? Förstår de budskapet? Hur ser konverteringen ut? Analysering av resultatet ger er en möjlighet att ta bort kampanjen helt om det inte går som förväntat, men också att ändra för att optimera!

Behöver du hjälp med din digitala kampanj? Vi hjälper dig hela vägen. Kontakta oss.

SKRIVEN AV.