5 steg för att lyckas med content-marketing
Skriven av Frida
Published 13. 10. 2022
Content marketing är ett strategiskt marknadsföringssätt som är inriktad på att skapa och distribuera värdefull, relevant och konsekvent innehåll för att locka och i slutändan driva till lönsamhet och återkommande kunder. När du jobbar med content-marketing använder du dig av ett brett innehåll av ljud, bild, text och video för att sprida ditt varumärke och dina produkter (din identitet ska genomsyra allt material du skapar). Ha alltid som mål att skapa ett värde i allt du producerar, både för dig själv och för din målgrupp.
Men vad krävs för att lyckas?
Vi har plockat fram 5 steg vi tycker är allra viktigast för att lyckas med en bra content-marketing.
Steg 1 – Strategi
Vi börjar med det viktigaste: för att skapa bra innehåll behövs en bra strategi som grund. Ni får en oerhört större chans att lyckas om en tydlig, bra och konkret strategi är förankrad med alla som ska arbeta med ert content. Med tanke på att det finns lika många fallgropar som lyckade vägar att gå, är det viktigt att vara beredd på alla möjliga utgångar. Syfte, mål, målgrupp och kanalval ska vara glasklara, och även vilka utmaningar – och hur ni tar er an dem – som kan tänkas komma längs vägen. En annan bra sak med en strategi är att du kan planera långt i förväg, och slipper då bli stressad och tvingas publicera saker som inte riktigt håller måttet. Och att alla inblandade går efter samma mål – vilket också minimerar risken att saker och ting faller mellan stolarna. Och en sak till; all content ska naturligtvis spegla ert varumärkes tonalitet. Glöm inte den röda tråden.
Steg 2 – Innehåll och skapande
Vad vill ni prata om? Hur vill ni presentera det? Vad ska upp på vilken plattform?
Att komma på vad man ska presentera för innehåll i sin content marketing kan komma från alla möjliga håll. Utefter vilket syfte ni har presenterat i strategin är det bara för er att starta tanke och idéarbetet. Se till att hela tiden hålla er uppdaterade kring trender, och vad er målgrupp är ute efter och engagerar sig i, därefter är det bara att börja skapa! Känner ni att det går lite trögt? Blanda in personer från andra positioner på företaget, dom kanske har tankar som kommer från ett annat håll och ger värdefulla perspektiv för ert arbete. När idéarbetet väl börjar gå in i produktion är det viktigt att alla tar sin roll och ser till att uppgifterna slutförs. En content-kalender är ett mycket bra verktyg, där ni skapar och får en tydlighet kring hur, när, var och vem. Ni bestämmer själva hur pass avancerad kalendern ska vara, vissa kör med ett enkelt excel-dokument, medan andra skalar upp det ännu mer. Prova er fram!
Steg 3 – Spridning
Att sprida innehållet är en förutsättning för att ni ska nå ut till er målgrupp och lyckas med er content-marketing, om ingen ser det har ju allt arbete skett i onödan. Och så vill vi inte ha det. Som vi nämnde i steg 1 är detta en viktig del att ha koll på innan ni sätter igång. Man kan sprida sitt innehåll i flera olika kanaler, utgå från er strategi och de som passar bäst för ert ändamål och er målgrupp. Och glöm inte att göra det delbart – ju fler som ser utan att ni behöver lägga pengar bakom det, desto bättre.
Men vilka kanaler ska man använda sig av? Dessa är bra att börja med:
Sociala medier: Här kan du dra nytta av din följarskara för att dra trafik till din webbplats. Här kan du även sponsra ditt innehåll så att det når ännu fler.
Nyhetsbrev: Skicka ut en uppdatering med ny information, eller en notis om att ni faktiskt uppdaterat era andra sociala kanaler med nytt content som bara måste läsas.
Sökmotoroptimering: En lika självklar som viktig del för att sprida ert innehåll. Använd fraser och nyckelord som speglar ert varumärke och trender, och skapa innehåll som era besökare verkligen vill ta del av, då får du med största sannolikhet ökad synlighet i sökmotorn. Men viktigt att ha tålamod – det kan ta lite tid innan det sitter.
Betalda kanaler: Idag är det en självklarhet att använda betald annonsering för att visa produkter och erbjudanden, så varför skulle man inte kunna använda det samma med nytt innehåll? Använd er av betald annonsering för att marknadsföra och nå en större målgrupp.
Steg 4 – Håll intresset uppe
När ni kommit igång och märker att ni börjar skapa intresse – fortsätt! Se till att allt innehåll ni fortsätter producera matchar det ni gjorde när ni skapade intresset. Se till att målgruppen får se mer och erbjud även mer. Publicera kontinuerligt innehåll som är utbildande, underhållande och inspirerande. Det kanske är dags att påminna om att signa upp sig på ett nyhetsbrev? Eller kolla det där quizet på Instagram?
Steg 5 – Mät & analysera
Som alla marknadsaktiviteter kräver även dessa en investering från er, både i form av tid och pengar. Ni bör därför löpande analysera ert material för att se vad som fungerat bra, var ni kan bli bättre och vilket innehåll ni inte ska lägga energi på för att inte kasta pengarna i sjön, helt enkelt. Utvärdera alltid allting ni gör. Och ni kan enkelt och strukturerat samla in data från de kanaler ni använder, se till att bara använda er av den statistik ni har tillgänglig för att kunna mäta efter samma punkter under hela tiden.
Så, det var en liten grundläggande genomgång. Är du beredd att sätta igång ordentligt? Kontakta oss så hjälper vi dig.